Het bedrijf Post NL is een van de grootste distributiebedrijven van Nederland. Het beschikt over het grootste vestigingennetwerk in Nederland. Post NL wordt ondergeschikt in twee onderdelen: brieven en pakketten.
Vroeger waren het de brieven die voor de winst zorgden en waren de pakketten slechts een klein onderdeel van het bedrijf. Door de opkomst van internet is dit omgedraaid. Slechts een klein aantal mensen stuurt nog een brief. Alles gaat via e-mail en social media. Het is tegenwoordig ontzettend normaal om al je spullen via online web shops te bestellen, ze bezorgen tenslotte toch de volgende dag. Is de aankoop niet goed kan men het gratis retourneren. Dit zorgt ervoor dat Post NL steeds sneller moet worden en dus continu aan het ontwikkelen is.
Een bedrijfswiskundige bij Post NL werkt voornamelijk op het hoofdkantoor. Daar denkt hij continu na over hoe het proces beter, sneller en goedkoper kan worden. Hij stelt prognoses en ontwerpt het proces.
Post NL ontwikkelt zich voortdurend. Dit komt door de eisen van de consumenten. Mensen willen ’s avonds na het werk nog even op internet iets bestellen wat ze nodig hebben de volgende dag. Dit betekent dus dat Post NL een eis krijgt opgelegd om zo snel mogelijk de pakketten te bezorgen. Een bedrijfswiskundige bedenkt dus hoe dit op de beste manier gedaan kan worden. Dit is van belang voor het bedrijf want als het niet aan de eisen van de consumenten voldoet dan stappen de klanten van Post NL over op een concurrent als DHL
Geen opmerkingen:
Een reactie posten