maandag 26 november 2012

Een kijkje bij Post NL

Arielle Kluitenberg
Eerstejaars student

Helaas was ik vanwege omstandigheden niet bij de excursie aanwezig. In plaats van een verslag over de excursie heb ik een interview gehouden met Eddy van Beekveld, mijn medestudent.

De relatie tussen Eddy en Post NL

Eddy heeft momenteel een bijbaantje bij Post NL als sorteerder. De algemene indruk van Eddy over Post NL is in sommige aspecten negatief, dit met betrekking tot de gang van zaken op de werkvloer. De communicatie tussen de werknemers en het management loopt namelijk niet altijd goed. Hij heeft veel zin in de excursie en hoopt nieuwe dingen over het bedrijf te weten te komen.

Een nieuwe impressie van Post NL

Zijn eerste indruk bij binnenkomst was dat het gebouw zeer goed beveiligd is. Op de hekken rondom het gebouw staat elektriciteit, er wordt gebruik gemaakt van zware deuren, je moet door poorten naar binnen en overal een persoonsgebonden pasje laten zien. Hij denkt dat deze beveiliging goed en nodig is. Er worden waardevolle pakketjes verstuurd, die niet zomaar in andermans handen mogen komen.

Na deze indrukwekkende binnenkomst kwam er een voorstelronde en werd er algemene informatie over het bedrijf verteld door de depotmanager Arno Heere en senior procesmanager Alex de Groot. Vervolgens werd de groep studenten in twee delen gesplitst. Het ene deel kreeg een rondleiding en het andere deel mocht vragen stellen. Hierna werden de groepen omgewisseld. Aan het einde van de ochtend kwamen de groepen weer bij elkaar en werd er een presentje gegeven als bedankje voor de excursie.

De sfeer binnen Post NL bevalt Eddy goed. Hij zag gelijk een informele sfeer tussen Arno en Alex. Op de werkvloer werken mensen met een sociale beperking. Sommige probeerden een praatje te maken met je. Dit mochten de studenten niet zelf doen, omdat deze werknemers dan uit hun comfortzone gebracht zouden kunnen worden. Het zag eruit dat de werknemers het naar hun zin hadden bij het werk. Zelf vindt hij het er ook prettig werken. Hij vindt het een prettig informele sfeer en ze helpen elkaar graag als iets niet lukt. Echter zou dus de communicatie tussen het management en werknemers wel beter kunnen volgens hem.

Gedurende deze dag is Eddy erachter gekomen dat Post NL heel veel pakketten bezorgt. Op het moment zijn zij ook marktleider van post bezorgen in Nederland. Dit heeft mede te maken met hun vernieuwende strategie. Ze zijn zeer flexibel, proberen op de klant in te spelen, proberen te reageren op de toekomst en daarmee de servicegraad verhogen. Zo gebruiken ze momenteel een track-and-trace systeem. Hiermee kunnen klanten zien of hun pakketje onderweg is en hoe lang het nog duurt voordat het arriveert. Daarnaast willen ze ook blijven groeien. Dit doen ze door kleinere post bezorgbedrijven op te kopen. Post NL acht dit als levensbelang, aangezien zij anders zelf worden opgekocht door de concurrentie. Als laatste wil Post NL de kosten zo laag mogelijk krijgen. Dit hebben ze onder andere al gedaan door van twee naar één pand te gaan. Voorheen vonden de processen van sorteren en distribueren apart plaats. Dit gaat nu samen. Om dit mogelijk te maken sorteren ze de ene helft van de dag en distribueren ze de andere helft van de dag.

Welke mogelijkheden biedt Post NL?

Voor bedrijfswiskundigen liggen er verschillende taken binnen Post NL. Zo kunnen zij onder andere mensen een baan in de statistiek aanbieden. Je gaat dan voorspellingen doen over het aantal pakketten dat per dag kan binnenkomen. Hierbij wordt rekening gehouden met trends van voorafgaande jaren. Daarnaast kan Post NL iets aanbieden in de logistiek. In dit geval ga je kijken naar het efficiënter maken van de route die in het magazijn gereden wordt door de karretjes en de kosten die dit met zich meebrengt.

Benodigde vaardigheden voor een statistieke baan binnen Post NL zijn statistische kennis en het kunnen analyseren van trends in voorafgaande jaren. Voor een logistieke baan binnen Post NL is kennis over graven en logaritmen essentieel. De vaardigheden die je algemeen nodig hebt binnen Post NL is het kunnen omgaan met sociaal beperkte mensen.

Misschien wel een logistieke functie?

De excursie vond Eddy achteraf een onverwacht leuke dag. Er werd veel informatie gegeven over het bezorgen van de pakketten. Hier wist hij nog niet zo veel vanaf. Daarnaast had hij een wat negatiever beeld van Post NL welke nu positiever is geworden.

Eddy vond dat de aankomst van de studenten wat slordig was. Mensen kwamen niet tegelijk aan waardoor je niet in één keer met elkaar naar binnen ging. Dit had wellicht vervelend kunnen worden ervaren door Post NL.

Als bedrijfswiskundige zou hij graag bij Post NL willen werken. Hij vindt het een prettig bedrijf om ook nu al te werken. Vooral een logistieke richting ziet hij wel zitten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten