maandag 6 augustus 2012

Stressloze verzekeraars

In het kader van het ontwikkelen van een professionele beroepshouding hebben wij een interview gehouden met een van de medewerkers van een verzekeraar. De medewerkster die wij geïnterviewd hebben heeft Management economie en recht gestudeerd op de Avans Hogeschool in Breda. Ze is momenteel twee jaar werkzaam bij desbetreffende verzekeraar. Voorheen heeft ze bij een detacheringbureau gewerkt. Bij deze verzekeraar is ze gespecialiseerd in inkomensverzekeringen (e.g. ziekte werknemers, arbodienst verzekeringen).

Om inzicht te krijgen in de beroepshouding hebben we een achttal aspecten aan onze respondent voorgelegd:

  • Kritisch denkvermogen
  • Creativiteit
  • Stressbestendigheid
  • Evenwichtigheid
  • In staat tot samenwerken
  • In staat tot onderscheiden en verbinden
  • Besluitvaardigheid
  • Communicatief

We hebben haar gevraagd hoe belangrijk ieder van deze aspecten is voor de beroepshouding en welke waarde er binnen haar bedrijf aan deze competenties wordt gehecht.

Kritisch denkvermogen

Volgens onze respondent is het erg belangrijk om altijd kritisch te blijven. Er wordt geacht zaken niet zomaar aan te nemen en zelf te blijven nadenken. Ook is het belangrijk om meer informatie te verwerven dan eigenlijk nodig is. Zo is het mogelijk om eventuele fouten van anderen te vinden.

Creativiteit

Onze respondent beschrijft creativiteit als conceptueel denkvermogen. Ze vond het erg belangrijk dat er niet altijd binnen de kaders hoeft te worden gewerkt. Ook is het goed wanneer mensen elkaar proberen te helpen.

Stressbestendigheid

Volgens onze respondent is stressbestendigheid in mindere mate van toepassing binnen Een verzekeraar. Drukkere perioden worden afgewisseld met minder drukke perioden. “Het is allemaal goed te overzien zolang je maar flexibel te werk gaat”, zegt zij. Dit komt mede omdat er binnen deze verzekeraar niet met targets gewerkt wordt.

Evenwichtigheid

Binnen deze verzekeraar is het streven naar een goed advies aan hun klanten het allerbelangrijkste. Het is dan ook geen probleem wanneer dit betekend dat complexere zaken langer de tijd nodig hebben dan andere zaken. Zolang er uiteindelijk maar een goed advies klaar ligt voor de klant.

In staat tot samenwerken

Samenwerken is erg van belang binnen deze verzekeraar. Er wordt namelijk regelmatig samengewerkt met collega’s. Zo kan men collega’s helpen of kan men door collega’s geholpen worden. Samenwerken is niet alleen van belang binnen deze verzekeraar maar bij elke verzekeraar. men moet namelijk ook goed samen kunnen werken met andere verzekeraars. Om de samenwerking te bespoedigen is het belangrijk dat er van tevoren goede afspraken gemaakt worden zodat iedereen weet wat er verwacht kan worden.

In staat tot onderscheiden en verbinden

Alle informatie die ontvangen wordt moet nog gefilterd worden. De ene verzekering is de ander niet en daarom hebben niet alle verzekering dezelfde informatie nodig. Onze respondent staat hier zelf echter niet bij stil. Uit ervaring weet ze wat belangrijk is en wat niet, hierdoor gebeurt het onbewust.

Besluitvaardigheid

Niet twijfelen aan adviezen die gegeven worden is een competentie die men bij desbetreffende verzekeraar moet beheersen. Verder moet men ook een besluit kunnen nemen. Dit is omdat men op eigen benen moet kunnen staan en niet altijd afhankelijk moet zijn van andere.

Communicatief

Rustig uitleggen en je communicatie stijl aanpassen is erg van belang bij verzekeraars. Zo is het mogelijk dat een klant iets meerdere vraagt en elke keer dient men dan hetzelfde antwoord te geven om verduidelijking te geven. Een collega zou dit bijvoorbeeld al na een half woord gesnapt hebben.

Volgens onze respondent waren alle aspecten van groot belang. Je dient om elk aspect op dusdanig niveau te beheersen zodat je al je taken goed uit kunt voeren. Een mix van aspecten is dus ideaal voor werken bij een verzekeraar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten